Machu Picchu

Magsjuk, hojdsjuka och feber- kanns som ett perfekt utgangslage for en fyra dagar trekk upp till 4200 m i Anderna! Tack vare antibiotika och diverse andra lakemedel madde vi faktiskt helt okej bada tva under var oforglomliga vandring.
Dag 1
Vi hamtades med minibuss kl 5 pa morgonen och korde till nagot som heter km 82 och som ar utgangspunkten for de som gar Inkaleden pa fyra eller fem dagar. Det finns tva leder till Machu Pichu , en som gar over bergen (vilket var vad vi gjorde) och en som gar genom dalen. Det gar forstas fortare att ga genom dalen men inkafolket gick alltid over bergen for att de ville kanna narheten till sina gudar. Det ar ocksa langs med den leden som de flesta av de heliga ruinerna finns.
Forsta dagen hade var guide beskrivit som traning infor vad som skulle komma dag tva. Det var en ganska latt hike med vackra ruiner langs vagen. Det tog oss runt sju timmar att ta oss till var forsta campingplats som lag pa 3300 m, samma hojd som Cusco.
Magsjuk, hojdsjuka och feber- kanns som ett perfekt utgangslage for en fyra dagar trekk upp till 4200 m i Anderna! Tack vare antibiotika och diverse andra lakemedel madde vi faktiskt helt okej bada tva under var oforglomliga vandring!
Dag 1
Dag 2
Dag 2 hade beskrivits som "challenge". Man tar sig over tva pass, det forsta som kallas for Dead Woman's Pass (p.g.a. bergsformationen som ser ut som en sovande kvinna) ligger pa 4200 m och ar hogsta punkten pa inkaleden. Nasta pass ligger pa 3700 m.
Vi borjade ga uppat direkt pa morgonen och sedan fortsatte det i nagra timmar tills vi antligen nadde forsta passet. Pa vagen blev vi omsprungna av ett antal sma peruvianer med enorma 30-kilos ryggsackar, man kande sig lagom valtranad som slapade sig upp med en tredjedel av den packningen och pa ungefar dubbla tiden...
Val uppe hade vi fantastisk utsikt over vackra Anderna och sedan borjade vandringen nerfor. Det kandes ganska ordentligt i benen nar vi kom fram till vart lunchstalle men dar belonades vi med fantastiskt god mat (maten under hela terkken var klart over forvantan) och vi lyckades faktiskt overleva den ganska branta stigningen till pass nummer tva.
Dag 3
Tredje dagen vaknade jag med en harlig traningsvark, som tur va hade vi en ganska lugn vandring framfor oss. Det var antingen nerfor eller "peruvian flat"- en blandning av upp och ner. Det tog oss nagra timmar fram till var lunch och campingplats och pa vagen sag vi ruiner, vackra blommor och lamor. Nar vi kom fram fick vi aterigen en harlig och vallagad lunch. Efter en liten siesta gick vi till en helt fantastisk inkaruin och darefter till ett vattenfall. Det blev en rekordsnabb "dusch" for vattnet som kom direkt fran bergen var minst sagt svalt...
Dag 4
Da var det antligen dags! Upp vid halv fyra for att tillsammans med 300 andra forvantansfulla (och i vissa fall halvt hysteriska) manniskor se den beromda forlorade inkastaden Machu Pichu! Det hela blev lite av ett antiklimax da vi kom fram till solporten och det enda vi sag var en tjock vit dimma. Vi blev ratt besvikna och jag trodde forst vi hade gatt miste om chansen att se den klassiska vyn over inkastaden med berget Wayna Pichu i bakgrunden. Det visade sig dock att man hade fantastisk utsikt aven langre ner och dimman lattade efter ett tag sa att vi forst fick en skymt av staden och berget nar solen gick upp och nagra timmar senare var det helt klart sa vi kunde ta den klassiska vykortsbilden!
Uppkommande resor: Puerto Maldonado, Amazonas. Flyger imorngon, 23e Mars. Sedan Arequipa (forfarande Peru) och sedan Puno som ligger vid Titicacasjon som vi sedan ska aka langs med for att ta oss over till Bolivia. Planerar att komma in i Bolivia den 1a April.

0 kommentarer på "Machu Picchu"